सेक्टर एन , आशियाना (लखनऊ २२६०१२ )

About us

AASHIANA JAN KALYAN SAMITI is registered society (First Registred # 10324 , 20th March 1997 with Registrar of Societies, Uttar Pradesh and subsequently renewed registration vide this renewal certificate (pdf) ), had been one of the oldest Residents Associations of Lucknow , in Uttar Pradesh, ever since Aashiana Colony came into existence. A brief historical perspective is written here and published in directory in 2019, makes a good read about samiti’s existance and background.

Present Office Bearers, Renewal of registration, PAN Card, Contact us and other relevant documents are filed on circulars page at this link

  1. The constitution (Constitution_ajks)
  2. Amendment in constitution (Amendment_proposals )
  3. Society Registration Renewal AJKS 2023
  4. PAN Number ( PAN Card pdf) – 2023
  5. Election proceedings and Formation of new executive 2023 (PDF Aashiana Sector N LKO-New Executive )
  6. Elected New Executive 2023
  7. SECTOR N AASHIANA House No.wise member Register as  of August 2023

Future updates will be filed on circulars page at this link

https://ajks.org.in/circulars/

Constitution

आशियाना जनकल्याण समिति –सेक्टर-एन (लखनऊ)
नियमावली (Download PDF )


उद्देश्य: निवासियों में आपसी प्रेम सद्भाव पारस्परिक सहयोग की भावना जाग्रत करना * समय समय पर सांस्कृतिक कार्यक्रम, विचार गोष्ठी , सम्मेलन आदि का आयोजन * कॉलोनी की सार्वजानिक समस्याओं हेतु सम्बंधित विभागों से संपर्क कर समस्याओं का निदान कराना * संस्था के द्वारा या उसके विरुद्ध कार्यवाही का सञ्चालन करना


सदस्यता : आशियाना सेक्टर-एन के वह सभी निवासी जो संस्था के उद्देश्यों में आस्था रखते हैं संस्था को सदस्यता शुल्क देकर समिति के आजीवन सदस्य बन सकते है. सदस्यता की समाप्ति : संस्था के उद्देश्यों के विपरीत कार्य करने पर * सदस्य के विरुध्द अविश्वास प्रस्ताव पारित होने पर


संस्था के अंग :


साधारण सभा : गठन – समस्त आजीवन सदस्यों को मिला कर * सामान्य बैठकें – वर्ष में एक बार कम से कम १५ दिन की सूचना देकर * विशेष बैठक- आवश्यकतानुसार ७ दिन पूर्व सूचना देकर किसी भी समय बुलाई जा सकती है * गणपूर्ति : कुल सदस्य संख्या का 1/3 बहुमत . एक बार स्थगित होने पर कोरम आवश्यक नहीं *


वार्षिक अधिवेशन – वर्ष में एक बार जिसकी तिथि प्रबंधकारिणी के उपस्थित २/३ सदस्यतों द्वारा तय कि जाएगी


कर्तव्य एवं अधिकार: *प्रबंधकारिणी का चुनाव * वार्षिक बजट एवं रिपोर्ट स्वीकृत करना * संशोधन प्रक्रिया २/३ सदस्यों के बहुमत से पारित करना
प्रबंधकारिणी समिति : गठन – साधारण सभा द्वारा निर्वाचित सदस्यों (कुल १७ जो आवश्यकतानुसर घटाई / बढाई जा सकती है) से प्रबंधकारिणी समिति का गठन होगा. कार्यकाल : ३ वर्ष, अधिकार एवं कर्तव्य : * संस्था के विकास के लिए कार्य * संस्था की वार्षिक रिपोर्ट तैयार करना *संस्था के विकास के लिए चंदा / धन संग्रह
बैठकें : सामान्य बैठक -वर्ष में कम से कम ४ बार , विशेष बैठक सूचना देकर किसी भी समय बुलाई जा सकती है.
सूचना अवधि :कम से कम ७ दिन व विशेष बैठक ३ दिन पूर्व सूचना देकर किसी भी समय बुलाई जा सकती है
गणपूर्ति : कुल सदस्य संख्या का 2/3 बहुमत * रिक्त स्थान की पूर्ति: साधारण सभा के २/३ बहुमत से शेष काल के लिए की जाएगी.


प्रबंधकारिणी समिति पदाधिकारी व उनके कर्तव्य / अधिकार
अध्यक्ष -1: बैठकों की तिथि का अनुमोदन, बैठकों की अध्यक्षता ,पदाधिकारियों को समय समय पर मार्गदर्शन , निर्णायक मत देना. उपाध्यक्ष –(२) :अध्यक्ष की अनुपस्थिति में अध्यक्ष द्वारा प्रदत्त अधिकारों का प्रयोग महामंत्री-1: संस्था की ओर से पत्राचार,सदस्यों के नामांकन पर विचार, लेख / विलेखों पर हस्ताक्षर, बिल वाउचर / चेक / आहरण पत्र / नियुक्ति पत्रों पर हस्ताक्षर, चल / अचल संपत्ति की सुरक्षा व् नियंत्रण, बैठकों की कार्यवाही लिपिबद्ध करना व सुनाना / सूचित करना, कर्मचारियों की नियुक्ति, पदोन्नति / निष्कासन, पक्ष / विपक्ष के मुकदमों की पैरवी , बैठकों की सूचना देना, पारित बजट के अंतर्गत व्यय की स्वीकृति प्रदान करना, संस्था का ऑडिट कराना, समिति के निर्णयों को कार्यान्वित करना, मंत्री(1) :महामंत्री की अनुपस्थिति में प्रदत्त अधिकारों का प्रयोग व् सहयोग करना, उपमंत्री(२): मंत्री की अनुपस्थिति में प्रदत्त अधिकारों का प्रयोग व् सहयोग करना, कार्यालय मंत्री(1): कार्यालय सम्बन्धी अभिलेखों की सुरक्षा व् रखरखाव, प्रचार मंत्री(1): संस्था केभावी कार्यक्रमों की रूपरेखा बनना व संस्था का प्रचार प्रसार, संगठन मंत्री(२): निवासियों के बीच एकता की भावना जाग्रत करना व एकात्मक कार्यवाही करना, कोषाध्यक्ष(1): आय / व्यय का लेखा जोखा, चंदा व अन्य श्रोतों से धन प्राप्त करना व रसीद देना, महामंत्री द्वारा पारित बिलों का भुगतान, सदस्य(५) : संस्था के कार्यों में सहयोग.


नियमों/ विनियमों में संशोधन : संस्था के नियमों/ विनियमों में संशोधन /परिवर्तन/परिवर्धन सम्बन्धी कार्यवाही साधारण सभा के २/३ सदस्यों के बहुमत से की जाएगी.
संस्था का कोष : संस्था का कोष मान्यता प्राप्त बैंक में खता खोल कर जमा किया जायेगा जिसका आहरण संयुक्त रूप से महामंत्री एवं कोषाध्यक्ष द्वारा होगा , संस्था के आय-व्यय का लेखा परीक्षण प्रतिवर्ष सुयोग्य ऑडिटर द्वारा कराया जायेगा.
अदालती कार्यवाही : संस्था द्वारा होने वाले पक्ष/विपक्ष के मुकदमों की पैरवी महामंत्री अथवा उसके द्वारा अधिकृत एनी व्यक्ति द्वारा की जाएगी.
अभिलेख : 1. सदस्यता रजिस्टर २. कार्यवाही रजिस्टर ३. स्टॉक रजिस्टर ४. कैशबुक आदि
विघटन : संस्था के विघटन और विघटित सम्पति के निस्तारण की कार्यवाही सोसाइटीज रजिस्ट्रेशन अधिनियम की धारा १३ व १४ के अंतर्गत की जाएगी.

Aashiana Jankalyan Samiti – Sector-N (Lucknow)

The Constitution (Rules and Regulations) ; English version of above Hindi Document.

Objective:

To awaken the feeling of mutual love, harmony and mutual cooperation among the residents. * Organizing cultural programs, seminars, conferences etc. from time to time. * Contacting the concerned departments for the public problems of the colony and getting the problems resolved. * Conducting action by or against the organization. to do

Membership: All those residents of Ashiana Sector-N who have faith in the objectives of the organization can become lifelong members of the committee by paying membership fee to the organization. Termination of membership: On acting contrary to the objectives of the organization * On passing of no-confidence motion against the member

Parts of the organization:

General meeting: Formation – All life members together. * General meetings – once a year by giving at least 15 days’ notice. * Special meeting – Can be called at any time by giving 7 days’ prior notice as per requirement. * Quorum: Total number of members. 1/3 majority. Once adjourned, quorum not required*

Annual meeting – once a year, the date of which will be decided by 2/3rd members of the Executive Committee present.

Duties and Rights: * Election of the Managing Committee * Approving the annual budget and report * Passing the amendment process with the majority of 2/3 members.

Managing Committee: Formation – The Managing Committee will be formed from the members elected by the General Assembly (total 17 which can be increased/decreased as per requirement).

Tenure: 3 years, Rights and Duties: * Work for the development of the organization * Preparation of annual report of the organization * Donation/fund collection for the development of the organization

Meetings: General meeting – at least 4 times a year, special meeting can be called at any time by giving notice.

Notice Period: At least 7 days and special meeting can be called at any time by giving 3 days prior notice.

Quorum: 2/3 majority of the total number of members. *Vacant seat will be filled by: 2/3 majority of the general meeting for the remaining period.

Managing Committee officers and their duties/rights

Chairman-1: Approval of the date of meetings, presiding over the meetings, giving guidance to the office bearers from time to time, giving decisive vote. Vice President – (2): Exercise of the powers conferred by the President in the absence of the President. General Secretary – 1: On behalf of the organization, considering the nomination of members, signing articles/deeds, signing bill vouchers/cheques/withdrawal letters/appointment letters. , Security and control of movable/immovable property, recording and narrating/informing the proceedings of meetings, appointment, promotion/removal of employees, advocacy of cases for/opposition, giving information about meetings, approval of expenditure under the passed budget. To conduct audit of the institution, to implement the decisions of the committee, Minister (1): To exercise and cooperate with the powers given in the absence of the General Secretary, Deputy Minister (2): To exercise and cooperate with the powers given in the absence of the Minister, Office Minister (1): Security and maintenance of office related records, Publicity Minister (1): Making outline of future programs of the organization and spreading publicity of the organization, Organization Minister (2): Arousing the feeling of unity among the residents and taking united action, Treasurer. (1): Accounting of income/expenditure, receiving money from donations and other sources and giving receipts, payment of bills passed by the General Secretary, Member (5): Cooperation in the work of the organization.

Amendment in rules/regulations: Action related to amendment/change/addition in the rules/regulations of the organization will be taken by the majority of 2/3rd members of the general meeting.

Fund of the organization: The fund of the organization will be deposited by opening an account in a recognized bank, the withdrawal of which will be done jointly by the General Secretary and the Treasurer. The income and expenditure of the organization will be audited every year by a qualified auditor.

Court proceedings: The cases filed by the organization will be defended by the General Secretary or any person authorized by him.

Records: 1. Membership Register 2. Proceeding Register 3. Stock Register 4. cash book etc

Dissolution: The proceedings of dissolution of the society and disposal of the dissolved property will be done under Section 13 and 14 of the Societies Registration Act.